Andai Itu Takdirnya - Siti Rosmizah


Permulaan cerita mengisahkan seorang gadis bernama Aleya yang berlatar belakang keluarga sederhana. Namun dalam diam Aleya telah menyimpan perasaan hati dengan seorang anak tokoh korporat yang ternama, Syed Aizril yang di kenali semasa belajar di Universiti. Kisahnya bermula bila Aleya di tawarkan bekerja di Syarikat Syed Aizril sebagai eksekutif dan sejak itu hubungan mereka semakin intim. Aleya bagaikan terleka dengan layanan mesra yang di berikan sedangkan Syed Aizril terus bermain sandiwara.

Penulis mengarapkan watak Syed Aizril sebagai seorang lelaki yang mempunyai keegoaan yang cukup tinggi, mentalitinya yang mementingkan darjat dan kedudukan telah membuka lembaran duka buat diri Aleya.

Kehadiran watak Faizal dalam cerita ini sebagai penyumbang berkembangnya plot cerita ini. Dendam Faizal pada Syed Aizril telah mengheret Aleya ke kancah derita. Faizal membuat perangkap, Aleya dan Syed Aizril telah di tangkap khalwat. Syed Aizril tidak dapat menerima kenyataan itu, Aleya di kahwini jua tetapi dengan satu dendam yang membara. Janjinya, Aleya akan hidup terseksa.

Di sini penulis bijak membuat pengolahan cerita hingga kita turut terheret sama merasai deritanya kehidupan yang di lalui oleh Aleya. Begitu tersentuh emosi semasa membacanya. Satu demi satu kekejaman yang dilakukan oleh suaminya terhadap dirinya dan kekejaman yang paling nyata bila Aleya di perkosa oleh suaminya sendiri. Hancur hatinya, musnah segalanya, habis madu sepah di buang. Aleya di campak lebih hina daripada pengemis di tepi jalan. Entahlah, tiada kata-kata yang dapat untuk diluahkan untuk seoarang lelaki yang bernama Syed Aizril, BINATANG!, masih tidak dapat menghilangkan rasa benci dan marah terhadap perbuatan keji lelaki itu. Namun Aleya tidak keseorangan dalam meniti liku-liku duka dalam hidupnya, kehadiran Umairah sahabat baiknya menjadi penguat semangat Aleya.

Plot makin berkembang bila tragedi hitam itu membuahkan benih pada rahim seorang wanita yang malang. Malangkah dia? Penulis seperti tidak berpendapat begitu satu mesej telah di tunjukkan bila melihat cara pada watak Aleya yang begitu sabar dalam menghadapai dugaan hidupnya. Jelas, Aleya mengumpul kesabaran dengan mendekatkan diri pada penciptaNya. Salah satu dialognya "Selama aku meniti liku-liku hidup aku tidak pernah pasrah melainkan aku redha atas ketentuanNya..". Syukur pada yang Esa, Umairah dan Ikram menjadi penguat semnagat dirinya. Aleya tidak di biarkan berkelana, di rumah Umairah dia mula membina hidup barunya.

Kandungan yang semakin sarat telah merisaukannya, zuriat yang lahir perlu di daftarkan kelahirannya, dokumen-dokumen penting masih berada di rumah mewah itu. Aleya nekad demi anaknya dokumen itu harus di perolehi. Kehadiran Aleya di rumah mewah itu tidak dialukan, pertelingkahan telah terjadi di antara Aleya dan Sharifah Emilin. Syed Aizril bangkit membela kekasih hati, anak yang di dalam kandungan tidak di akui. Demi untuk membuktikan kejujurannya terhadap Sharifah Emilin, Aleya di paksa mengaku anak yang dikandungnya bukan benih suaminya sendiri. Tidak! Jawapan yang membangkitkan api kemarahan Syed Aizril. Kejamnya dia. Aleya di seksa, darah mengalir tanpa hentinya namun kemarahannya masih belum reda Aleya yang sarat mengandung itu di heret dan di campaknya keluar begitu saja.
_________________________________________________________________

Rasanya semua tahu yg aku ni mmg peminat Norhayati Berahim, smpai jarang aku nk beli novel lain. Tapi ada satu hari tu.. kakak cleaner tmpt aku kerja tu promote kat aku soh baca {kami ni mmg peminat tegar novel² cinta}. Dan secara kebetulan mmg aku ada beli Novel seangkatan dengannya iaitu Cinta Kau dan Aku.
Kesimpulannya aku pergi kerja esok dgn mata yg agak sembab sbb aku menangis!! Adoi la... sungguh la sedih aku membaca novel tu, smpai masa membaca tu berbakul-bakul sumpah seranah aku sebutkan.. hahahahahhaa... feeling abeh beb!! mmg tabik spring² la kt penulis ni.. mmg bebetul "touching". Tak sanggup aku bayangkan kalo aku berada di tempat Aleya tu.. Tabah betul dia menghadapinye..Anyway memana kawan² yg suka membaca..aku syorkan belilah novel ni.. dan sediakan tisu bebanyak eh..




No comments:

Cuba korang baca balik post yang ni plak..!!

Related Posts with Thumbnails